Geen lijst met regels.



Dan zal Ik u met zuiver water besprenkelen, zodat u rein wordt.
 Van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u zuiveren.
Ik zal u een nieuw hart geven—en nieuwe en goede verlangens—
en een nieuwe geest in u planten. Ik zal uw versteende hart wegnemen 
en u een nieuw hart van vlees ervoor in de plaats geven.
Ezechiel 36:25,26

Het Christendom bestaat niet uit regels.  Vroeger wel.
We mochten op zondag geen ijsje. Ging de ijscoman door de straat en renden de buurtkinderen met een dubbeltje naar hem toe, om vervolgens tevreden likkend aan een ijsje naar huis te slenteren, wij mochten het niet.
De reden begreep ik niet zo goed. Hij werkte op zondag en als ik een ijsje zou kopen zou ik hem stimuleren op zondag te werken.
Op zondag droeg je je zondagse kleren en wee je gebeente als dat vuil werd.
Zo waren er door de week ook allerlei regels, die als je ze zou houden je tot een goed christen zouden maken.
Ik vond het een last en verzuchtte menigmaal, dat ik zou willen weten, wanneer ik dood zou gaan.
Want dan zou ik me vlak van te voren nog even “bekeren” om me van een plaatsje in de hemel te vergewissen.
Want het houden van de regels en wetten had met hemel en hel te maken.
Mits dat ik het opschrijf bekruipt me opnieuw de angst.
God keek immers van uit de hoogte op me neer en turfde mijn verkeerde daden woorden en zelfs gedachten.
Ik kon niet aan Hem ontkomen. Beklemmend was het.
Hoe anders is mijn geloof geworden. 
Waar Jezus en Zijn offer aan het Kruis voor mij persoonlijk buiten beschouwing werd gelaten, er kwam een moment dat ik me in wanhoop aan Hem heb overgegeven.
En heel langzamerhand ging het me dagen hoe het wel was bedoeld.
Dat duurde een tijd en nog heb ik het niet op een rijtje.
Maar dat maakt niet uit. De Heer heeft het evangelie aan kinderen uitgelegd, dus ook ik mag kinderlijk eenvoudig geloven.
Geloven in vrijheid, want voor die vrijheid heeft Jezus Zijn leven gelaten.

@Lineke

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Ben je ook zo teleurgesteld?

Fotoshoot.

Al heel lang thuis.