Gastvrij?

Het zal toch niet wéér zo zijn he?
Met een wakker hoofd ging ik naar bed. Van een middagdutje was niet gekomen, al had ik nog wel even gelegen met een filmpje op YouTube.
Onverwacht ging de deurbel in de avond en stond er een zeer gewaardeerde vriendin aan de deur.
In Nederland maken we afspraken met onze agenda, in mijn geval met smartphone in de hand. Ik las dat de gastvrijheid tot nulpunt is gedaald. We zijn graag op onszelf en schuif maar aan bij het eten is er bijna niet meer bij.
Als je onverwacht bezoek krijgt, dwalen je ogen door de woonkamer en signaleren een neergegooide krant een stoffige tafel en je hand legt het op een keurig stapeltje en haalt een vochtig doekje over de glasplaat.
Mw.B. is toppunt van blijde opwinding en ze heeft absoluut geen last van gastvrijheid stress.
Ze heeft tot mijn verbazing geleerd om in afwachting keurig in de mand te gaan zitten, maar bij binnenkomst begroet ze het bezoek met een kwispelende pluimstaart.
Ze begrijpt dat ze niet op schoot mag, pakt haar niet fris ruikende bot en legt het liefdevol op de tas van de bezoekster als houvast voor haar knaaguurtje.
Voor mw. B. is dat het toppunt van intieme nabijheid,
voor de tas een laagje botresten en dus word dit ook al niet getolereerd.
Het wordt een fijne avond waarin we van hart tot hart spreken.
En dat is een voorbode van een rustige ontspannen slaap, omdat je alles wat je bezig houd bij elkaar neer hebt kunnen leggen.
Dankbaar zwaai ik haar uit. Dan zie ik tot mijn schrik een vervelend berichtje op een laat tijdstip.
Soms is het leven lastig.
Je kunt je deur op slot doen uit pure zelfbescherming, maar je laat de sleutel niet in het slot zitten.
En door dat kleine piepgaatje van het sleutelgat kiert dan toch nog een vrederover en denkt hij je uit je slaap te moeten houden.
En al ben ik geneigd en vanuit mijn karakter tot gastvrijheid op sommige momenten word zelfs het sleutelgat dichtgestopt.
Ik wens jullie een vredevolle dag toe.


@Lineke

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Ben je ook zo teleurgesteld?

Fotoshoot.

Op dansles.