Het volmaakte geschenk.


Na een prachtige kerkdienst, waarin een kinderkoor zong, twee kindjes gedoopt werden en de dominee een hele mooie preek had, kwam ik vermoeid, maar voldaan thuis.
Nu heeft mw.B. geen last van vermoeidheid, maar een overvloed aan energie en nodig om een flinke wandeling te maken.
Ondanks dreigende luchten stapten we toch door het parkje en kwamen andere wandelaars met honden tegen.
Mw.B. mag zich verheugen in aandacht en daaruit volgt vaak een gesprekje.
Zo ook nu. Maar de mensen besloten om snel naar huis te gaan, want ze zagen een donkere lucht naderbij komen.
Ik twijfelde. Mw.B. had haar loopje nodig en het was de vraag of er iets uit die donkere lucht zou vallen.
Want de lucht was niet alleen maar dreigend, de zon liet zich ook nog zien.
Ik besloot om door te lopen en mw.B. liep vrolijk met me mee.

Het doet me denken aan situaties in ons leven.
Situaties, die soms heel moeilijk zijn en die je helemaal in beslag kunnen nemen.
Een moeilijke jeugd met traumatische gebeurtenissen.
De herinneringen eraan, kunnen je nog dagelijks bezighouden.
Jullie kennen een stukje van mijn geschiedenis en als er dingen zijn die nog niet verwerkt zijn, vragen ze om aandacht en dat is terecht.
Waarom zou je dat kind van toen opnieuw verwaarlozen? Jij bent de enige die het recht van spreken kan geven.
Maar herinneringen kunnen je net als die dreigende lucht overweldigen.
Wat ik in dit proces ontdekt heb en wat me helpt is mijn ogen naar de zon te keren.
Midden in de pijn en het diepe verdriet focus ik me op wat de donkere luchten breekt.
Ik spreek tegen de wolken en de slagregens. Ik spreek de zonnestralen er dwars doorheen.
Hoe doe ik dat?
Vanuit een ontdekking dat er een oplossing is geschonken door Jezus.
Het offer aan het Kruis is het ultieme breekpunt in de diepste zonde.
Het offer aan het Kruis is een voorbeeld van een kindje geweven in de moederschoot.
Zo volmaakt, zo perfect als een mens geschapen is. Zo perfect en volmaakt is het geschenk van Jezus aan het Kruis gebracht voor mij.
Vanuit die ervaring lees ik het hardop:

Jezus ontving de straf, opdat ons vergeving geschonken zou worden.
Jezus werd gewond, opdat wij genezing zouden ontvangen
Jezus werd met onze zonde tot zonde gemaakt,
opdat wij met Zijn gerechtigheid rechtvaardig gemaakt zouden worden.
Jezus stierf onze dood,
opdat wij Zijn leven zouden ontvangen.
Jezus werd tot een vloek gemaakt,
opdat wij de zegen zouden ontvangen.
Jezus onderging onze armoede
opdat wij zouden delen in Zijn overvloed.

Jezus droeg onze schaamte,
opdat wij zouden delen in Zijn heerlijkheid.
Jezus onderging onze afwijzing,
opdat wij de acceptatie door de Vader zouden ontvangen.
Jezus werd door de dood afgesneden van God,
opdat wij voor eeuwig met God verenigd zouden worden.
Onze oude mens werd in Hem ter dood gebracht,
opdat de nieuwe mens in ons tot leven zou komen.

Ik maak de boodschap persoonlijk en eigen me het toe.

Dank U wel Here Jezus, dat U mijn schaamte draagt, zodat ik in Uw Heerlijkheid mag delen…
Het volmaakte geschenk van de Here Jezus helpt mij om het kwade te overwinnen.
Het is als het zonlicht wat de dreigende luchten breekt.
Het vraagt een wilsbesluit, een keuze en dat is niet altijd één twee drie gemaakt.
Maar weet dan dat je die strijd niet alleen hebt te voeren.
En gisteren? Mw. B. en ik hebben genoten van onze wandeling.

@Lineke




Reacties

  1. Heel mooi! Ik hoop dat ik dat ook altijd zo kan zien. Als het leven moeilijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een wolkenlucht en opklaring teweeg kan brengen. Heel mooi Lineke!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Leuk dat je mijn blog leest.
Mocht je willen reageren en je vind het lastig om het onderaan te zetten, je mag me altijd een mailtje sturen.

lief.kostbaar.mensenkind@gmail.com

Populaire berichten van deze blog

Ben je ook zo teleurgesteld?

Fotoshoot.

Al heel lang thuis.